Strona główna | Kontakt

Budowa bytomskiego odcinka Obwodnicy Północnej Aglomeracji Górnośląskiej – Etap III

Obwodnica? No to jazda!

24 sierpnia od 24:00 kierowcy zyskali dodatkowe 24 minuty. Od tego momentu przejazd przez Bytom jest dla nich już tylko przyjemnością i oszczędnością czasu. Stało się to za sprawą bytomskiego odcinka Obwodnicy Północnej Aglomeracj Górnośląskiej. W nocy z piątku na sobotę do dyspozycji zmotoryzowanych został oddany trzeci - ostatni już etap budowy drogi okalającej Bytom. Wcześniej obwodnicę ocenili mieszkańcy, oglądając jej walory z lotu ptaka.

 

Zakończyła się budowa III etapu bytomskiego odcinka Obwodnicy Północnej Aglomeracji Górnośląskiej, która łączy istniejące fragmenty drogi z wylotem drogi nr 88 na Gliwice i Wrocław. Na budowę miasto Bytom otrzymało dofinansowanie z Unii Europejskiej.

- Bardzo się cieszę, że ostatni odcinek obwodnicy oddajemy przed rozpoczęciem roku szkolnego, kiedy to, po powrocie z wakacji, ruch samochodowy będzie znacznie większy. Dla kierowców oznacza to przede wszystkim możliwość skorzystania z krótszej i wygodniejszej drogi oraz zdecydowanie mniejsze korki w naszym mieście. Decyzja Marszałka Województwa Śląskiego o przedłużeniu odcinka obwodnicy do granicy z Zabrzem umożliwia połączenie Bytomia nową trasą z kolejnym, sąsiednim miastem – mówi Halina Bieda, Pełniąca Funkcje Organów Miasta Bytom.

Bytomianie mogli obejrzeć obwodnicę w piątek 24 sierpnia o godzinie 16. Specjalnie dla nich zaplanowano rodzinne grillowanie w rejonie skrzyżowania ul. Miechowickiej i Frenzla, podziwianie uroków nowej drogi z trzydziestometrowego podnośnika, a nawet koncert orkiestry górniczej.

Dzięki obwodnicy zyskujesz 24 minuty


Nowy odcinek Obwodnicy Północnej Aglomeracji Górnośląskiej usprawni komunikację nie tylko w Bytomiu. Nowa droga poprawi dojazd do Gliwic, Zabrza, Piekar Śląskich i Siemianowic Śląskich. Jadąc obwodnicą, kierowcy będą mogli uniknąć wzmożonego ruchu i postoju na światłach w Śródmieściu Bytomia a przez to zyskać nawet 24 minuty!

Dzięki obwodnicy, centrum Bytomia stało się bardziej przyjazne mieszkańcom. Ruch tranzytowy w dużej części zostanie wyprowadzony poza Śródmieście. Nowa trasa umożliwia szybszy i bezkolizyjny przejazd drogą krajową nr 88 (łączącą województwo opolskie ze śląskim) i 94, ułatwiając połączenie z drogami krajowymi nr: 11 (w kierunku Poznania) i 79 (do Katowic i Krakowa). Połączenie jest mniej uciążliwe dla kierowców i środowiska naturalnego.


Jak trafić na obwodnicę?


Kierowcy wjeżdżający do Bytomia od Piekar Śląskich wystarczy, że zjadą z drogi wojewódzkiej 911 w ul. Podmiejską w Piekarach Śląskich. Tu, na granicy mias, zaczyna się pierwszy odcinek obwodnicy.

Dalej obwodnica biegnie wiaduktem  nad ul. Strzelców Bytomskich, czyli nad drogą krajową 11. Tu, dzięki trzem łącznicom mogą wjechać na obwodnicę, ominąć ją lub zjechać z niej samochody pokonujące trasę Bytom- Poznań. Drugi odcinek obwodnicy ciągnie się do ul. Celnej. Nieopodal zjazdu na ul. Celną, nad tunelem, drogę przecina magistrala kolejowa Katowice- Gdynia.

Jednojezdniowa droga – po jednym pasie ruchu w każdą stronę – łączy II etap obwodnicy z drogą krajową nr 88, której odcinek – dzięki oszczędnościom – również udało się przebudować. Prace obejmowały również budowę niezbędnej infrastruktury technicznej: tuneli, kanalizacji deszczowej, sygnalizacji świetlnej oraz przebudowę istniejącego wiaduktu drogowego. Bezkolizyjny przejazd z obwodnicy do drogi nr 88 na Gliwice umożliwia zbudowany pod skrzyżowaniem 80-metrowy tunel. Nad tunelem znajduje się skrzyżowanie ul. Miechowickiej, Frenzla i Al. Jana Nowaka Jeziorańskiego. Tutaj obwodnica krzyżuje się z drogą krajową nr 94 (biegnącą od Krakowa w kierunku Wrocławia).

Fakty dotyczące obwodnicy


Funkcję Inżyniera Kontraktu budowy trzeciego etapu Obwodnicy Północnej Aglomeracji Górnośląskiej pełniła firma Grontmij Polska z Poznania, Wykonawcą Projektu była Eurovia Polska - Lider Konsorcjum. Za promocję inwestycji odpowiedzialna była Agencja Public Relations Grupa PRC.

Całkowity koszt budowy III Etapu bytomskiego odcinka Obwodnicy Północnej Aglomeracji Górnośląskiej wyniósł 118,4 mln zł. Projekt uzyskał dofinansowanie w wysokości: 65,7 mln zł (z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2007-2013). Pozostałe koszty – 52,7 mln zł pokrył budżet miasta Bytomia. Prace na obwodnicy rozpoczęły się w 2010 roku, a zakończyły się pod koniec czerwca 2012 roku. Obwodnica zostanie oddana do użytku w nocy z 24/25 sierpnia 2012 roku.

Jak powstawała obwodnica Bytomia?

Budowa drogi okalającej Bytom rozpoczęła się w 1994 roku. Wówczas wystartowały prace na pierwszym etapie inwestycji. Przez sześć lat powstało 1,4 km drogi łączącej ul. Zofii Nałkowskiej ze Strzelców Bytomskich oraz trzy łącznice i dwa mosty. Koszt budowy wyniósł ponad 19,5 mln zł. Wykonawcą inwestycji było Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych Holding z Katowic. W 2008 roku obwodnica znów wydłużyła się dla kierowców. Tym razem o 2,2 km. W ciągu dwóch lat robót wykonywanych przez warszawską firmę Budimex-Dromex, powstał odcinek drogi od ul. Strzelców Bytomskich do ul. Celnej wraz z trzema łącznicami, trzema wiaduktami i tunelem. Inwestycja kosztowała 96,5 mln zł. (dofinansowanie 62,9 mln z środków unijnych w ramach ZPORR).

W 2009 roku Bytom pozyskała kolejne środki z Unii Eurtopejskiej, dzięki którym kluczowa inwestycja drogowa w mieście mogła wreszcie zostać ukończona. 3 listopada 2012 roku Zygmunt Łukaszczyk, Wojewoda Śląski wydał ostatnie niezbędne pozwolenie na realizację ostatniego, trzeciego etapu kluczowej dla miasta inwestycji drogowej. III etap obwodnicy ma 1,9 km, a wraz z rozszerzeniem o przebudowę Al. Jana Nowaka- Jeziorańskiego do granicy z Zabrzem prace objęły ok. 4 km drogi.

 
_dsc6839
_dsc6839
_dsc6842
_dsc6846
_dsc6858
_dsc6866
_dsc6871
_dsc6879
_dsc6894
_dsc6915
_dsc6922
_dsc6937
_dsc6949
_dsc6959
_dsc6962
_dsc6968